söndag 28 november 2010

En svulstig bok?


Nu är sista podcasten inspelad och vi kan faktiskt ha lyckats avhålla oss från att mala Mr Rochester sönder och samman den här gången. Det känns ganska bra att lämna Jane och Mr Rochester åt sitt öde. Frågan är vad sjutton man ska läsa nu? Det brukar inte vara ett problem det här med att hitta bra böcker och det är det inte nu heller, saken är bara den att jag inte är säker på att jag vill ha en BRA bok i den vanliga bemärkelsen. Det är massvis med snö utanför, det är första advent och jag har bestämt mig för att ta lite ledigt från den vedervärdiga skolan snart. Jag tycker att detta kallar på en mastodontbok som man kan gå helt upp i samtidigt som man tankar i sig varm choklad och lussebullar. När jag i taxin igår kväll försökte förklara för Åsa att jag känner för en riktigt svulstig bok föreslog taxichauffören "Odysséen", vilket gör att jag inser att svulstig kanske är fel ord. Men jag vill ha en fet bok, karismatiska karaktärer, drama, spänning och gärna något som gör att den inte verkar handla om en medresenär i kommunaltrafiken. Fantasy, skräck eller en historisk roman tar ofta garanterat kål på känslan av att det är Pettersson två trappor ned det handlar om. Det ligger en Diana Gabaldon i min sängbordslåda..."An Echo in the Bone". Jag vet, jag VET, så säg inget.



2 kommentarer:

  1. Nu råkar det falla sig så att den bok jag för tillfället läser, "Den hemliga historien" av Donna Tartt, passar PERFEKT in på det du beskriver att du vill ha. Läs den, så kan vi snacka om den efteråt, fast utan att spela in eländet och därmed utsätta andra för våra lama skämt.

    SvaraRadera
  2. Sophie (Projekt Pretto)7 december 2010 kl. 12:11

    Är det sant? Vad trevligt. Ska kanske klicka mig till ett litet köp då. Har precis avslutat "Händelser vid Green Oaks galleria", (svinbra, btw) så jag är sugen på något nytt!

    SvaraRadera