söndag 14 november 2010

Dödens lärjunge

Skolan har dragit igång igen och inte många saker får mig att tappa läslusten, ja nästan livslusten, lika totalt som detta outsägligt trista program jag går. Jag har övervägt att blanda färgglada drinkar i kokosnötter och kanske trycka ned tomtebloss och en och annan neonfärgad drinkpinne i det hela för att göra det lite roligare på dagarna. Tyvärr tar jag bilen till jobbet på kvällen så jag kan inte ha i något annat än saft och idén tappar lite effektivitet utan starkare innehåll.

Det är fullständigt omöjligt att motivera sig till att läsa "Romträsket" så länge novembermörkret är allt överskuggande och skolan matar ut nya uppgifter, så jag har plockat ned "Mort" av Terry Pratchett från hyllan. Jag älskade Pratchett när jag var yngre och då särskilt böckerna där de tre häxorna Mormor Vädervax, Nanna Ogg och Vivecka figurerade. Döden, komplett med svart kåpa, lie och arbetsleda har alltid varit en underhållande bifigur. I "Mort" får huvudpersonen knappast vila i frid då Liemannen hälsat på. Han blir istället erbjuden ett jobb som Dödens lärjunge. Jag tycker det låter lovande.

2 kommentarer:

  1. Jag har alltid haft svårt att börja läsa Discworld på riktigt, jag var inte så värst imponerad av de första böckerna. Jag antar att man ska bara forsätta till jag kommer fram till Mort.

    SvaraRadera
  2. Sophie (Projekt Pretto)17 november 2010 kl. 13:26

    Jag har inte alls läst alla böckerna, en fem sex stycken kanske bara, och av dem gillade jag "Witches Abroad" absolut mest. Men jag var kanske femton när det begav sig och än har jag knappt börjat på "Mort", så låt mig återkomma med närmre information om läsvärdet av idag :)

    SvaraRadera