fredag 10 september 2010

Tre tunna

Jag sprang på vad som kallas för Tematrio hos Lyrans Noblesser. Eftersom det verkar trevligt att lista böcker på tema så vill ju jag också vara med. Jag har av någon anledning ofta fastnat för ganska otympliga saker när det gäller böcker. Sådär så man får lite problem med slagsida om man av någon anledning måste bära med sig härligheten. Lite grann är det nog för att om man hittar något bra så vet man att man kan götta sig i det ganska länge. Nog om detta! Även jag har läst bra och tunna böcker.

"Kom närmare" av Sara Gran.
Krypande, äcklig stämning när Amanda och hennes sambo flyttar till ny bostad. Amanda får känslan av att någon eller något försöker ta över hennes kropp.
Jag hade noll förväntningar på denna, men den är riktigt läskig. Rekommenderas!
 

"Rebecca" av Daphne Du Maurier.
Jag läste klassikern från 1938 i något slags skolformat från Penguin, så det är möjligt att originalet är normaltjockt. Inledningen "Last night I dreamt I went to Manderley again" är bekant för många och sätter liksom stämningen rätt redan från början. Berättas i jag-form av en ung flicka som träffar en rik man på semester. De gifter sig och hon flyttar till hans berömda hem. Där får huvudpersonen det svårt när hon ska ersätta mannens förra fru, den perfekta Rebecca som dött i en olycka.  Klassiskt mysterie och det är spännande när mer och mer uppdagas om Rebecca. Klart läsvärd!



"Den som inte tar bort luddet ska dö" av David Batra. Knappast skönlitteratur (skön litteratur dock. Näe, vilket lågvattenmärke det där var) men sjukt underhållande. Jag skrattade så jag höll på att dö. Min sambo vaknade av mina hysteriska attacker och när jag skulle läsa upp det roliga för honom kunde jag inte ens prata. Jag bara ylade. Det finns fan folk till allt och några av dem finns i denna sammanställning av arga lappar som delats ut av än den ena, än den andra psykopaten.

Ovanligt att jag kommer på böcker som jag verkligen vill rekommendera till alla, men det gäller faktiskt dessa tre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar