måndag 6 september 2010

Att älska som en porrstjärna

Jag hör tyvärr inte till den lyckliga skara som har alla sina böcker uppställda i en bokhylla efter någon trevlig och mer eller mindre logisk ordning. Jag har varit en sådan, men efter ett antal flyttar har mina raringar hamnat i olika kartonger i olika källare. Avsaknaden av bokhylla har gjort att alla böcker jag köpt sedan senaste flytten ligger i olika skåp, lådor, under sängen och på sängbordet och så vidare. Detta gör att man när man minst anar det råkar springa på en glömd favorit, som idag när jag längst ned i sängbordets ena låda hittade Jenna Jamesons självbiografi, "Att älska som en porrstjärna". En riktigt tjock bok som jag kommer att läsa igen.

Boken är skriven tillsammans med journalisten Neil Strauss och handlingen tar avstamp under den unga Jenna Massolis uppväxt i Las Vegas. Det är en uppväxt med vaga bilder av en död mor och med en oförstående far och blivande knarkare till bror. Jenna ser sitt framtida liv utstakat framför sig och med en längtan efter något annat söker hon sig till helt fel män. Hon har ett driv efter pengar, efter att lyckas och hon är minst sagt skrupelfri när hon som tonårig strippa vill bli den som drar in mest dricks på att, som hon ser det, utnyttja männen som utgör publiken. Hon röner stor framgång och blir tillslut en av världens mest berömda porrstjärnor. Men det är ingen lätt resa dit och den kostar henne så när som livet.

Det är givetvis en barndom som på ett nästan klichéartat vis gör att Jenna väljer de vägar hon gör, och trots att hon bestämt hävdar att hon inte är ett offer är det svårt att inte se henne som ett sådant. Men hon är samtidigt stark, intelligent och driven. För mig var det otroligt fascinerande att följa hennes liv i miljöer som jag aldrig skulle kunna föreställa mig och i situationer så bisarra att det vore omöjligt att hitta på dem. Jenna är i trettioårsåldern idag, men har upplevt mer än de flesta gör någonsin. Tack och lov.

Boken är svår att lägga ifrån sig och delvis så sorglig att jag hade svårt att se texten. Neil Strauss kan sitt författande och formulerar vissa meningar så att man nästan tappar andan. Det är skildringen av en vedervärdig bransch och om hur vägen dit kan löpa. Vissa har menat att den förhärligar porrindustrin och moralpaniken kring Jameson har varit total. Jag kan för mitt liv inte begripa hur den skulle kunna vara förhärligande när min avsky är större än någonsin efter att ha läst boken. Däremot är det otroligt intressant att se porrinudstrin ur ögonen på någon som inte skäms för vad hon gjort och dessutom inte anser sig vara ett offer. För mig står det dock klart att det är just vad hon är och att det finns åtskilliga andra som borde skämmas något fruktansvärt.Att älska som en porrstjärna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar