fredag 3 september 2010

Nervös nörd söker hjälp

Om några veckor ska jag göra min praktik på ett ungdomsbibliotek. Det här är något jag verkligen ser fram emot eftersom jag helst skulle vilja jobba på ett sådant när jag i vår blir klar med min utbildning. När jag dagdrömmer om den här praktiken händer det dock att jag blir skitnervös, för jag börjar inse att det kanske inte riktigt håller att presentera "Tordyveln flyger i skymningen", "Mor är ingen häxa" eller kanske, kanske? Jag får härdsmälta i min lilla hjärna bara av tanken på  att det står en tuff unge och tuggar tuggummi och stirrar på stackars nördiga mig som i panik försöker hitta på något trevligt att läsa. Jag tänker mig en av de coola ungarna i typ "Ebba och Didrik" och jag själv har lite lätt pösiga, mörkbeige nylonstrumpbyxor och en kjol som slutar på halva vaden.

För inte så himla många år sedan läste jag en kurs som hette "Barn- och ungdomslitteratur", ett passande val av mig kan man tycka. Kursen var skitbra, tyvärr är mitt minne skitdåligt. Jag kommer knappt ihåg en enda bok, eller jag kommer ihåg handlingar men inte titlar eller författare. Så för att känna mig lite mer med i svängen surfade jag in på detta biblioteks hemsida med avsikten att lugna min annalkande panik. (Det hjälper icke att intala sig att man kommer använda linser, eller kanske köpa nya tuffa glasögon.) Alltså, det har hjälpt föga. Antingen är det jag som inte kan navigera rätt på sidan eller så skrivs det en hel del som verkar rätt mjäkigt. Jag vill dock inte riktigt tro på det senare, för ingen bok är lika bra som en bra bok var när man var ung och sådana har knappast slutat dyka upp. Formuleringen på den meningen bidrar för övrigt till uppbyggandet av en trettioårskris, det märkte jag nu.

Kafka på jobbet skrev nyligen om Mikael Niemis "Skjut apelsinen", som jag tycker verkar utomordentligt bra och hon hade även den goda smaken att besöka någon slags ungdomsboksfrukost som genererade i ett antal boktips. Jag ska helt klart kolla upp dessa, men jag vill ha fler!

Finnes: tönt på jakt efter schyssta, moderna ungdomsböcker att köpa kidsens gillande med.

Sökes: Hjälp!

1 kommentar:

  1. Åh, Tordyveln flyger i skymningen håller ju alltid att rekommendera!
    Skriver min C-uppsats om den nu.

    SvaraRadera