onsdag 19 januari 2011

Kungliga biblioteket och pruttkuddar

Vet inte om någon bryr sig, men jag läser inte just nu. Det enda jag gör är jobbar och skriver uppsats. Det är svintrist. Jag har suttit tillsammans med en klasskamrat på Kungliga biblioteket i några dagar. Det är ett tjusigt bibliotek och för att ta sig in och ut måste man lägga allt man äger och har i en genomskinlig påse och passera en vakt. Allt för att man inte ska sno någonting ("Bibliotekstjuven", jag vet. Ska se den snart.) Jag har absolut inte stulit  någonting och ändå känner jag mig tvingad att le hysteriskt mot vakten varje gång jag passerar. Undrar hur det känns att flyga till USA om man inte kan passera för någon som eventuellt klär sig i vit spetsig luva på afterworken? I alla fall. Har ni suttit i deras stora studiesal någon gång? Det är ganska dödstyst och flitens låga brinner hos alla runt omkring. Det knappras på tangentbord och miniräknare och vänds bokblad efter bokblad medan ångesten växer: "Är det bara jag som fantiserar om sommar, semester, uteserveringar och har jävligt svårt att skriva en vettig masteruppsats?" Om man råkar tappa en penna på golvet så får man garanterat en ovänskaplig blick av en aspirerande akademiker allvarlig uppsyn. Jag avskyr buskishumor och den typ av obegåvad äckelhumor som till exempel "Raw" står för, men jag funderar på att köpa en pruttkudde. Den här pruttkudden ska jag sedan klämma till rejält när det är som allra tystast inne i studiesalen på Kungliga biblioteket.

6 kommentarer:

  1. Åh, jag vet! Och ju mer oskyldig man är, desto mer skyldig lyckas man se ut, nervöst sneglande ditåt med stelt leende.

    Jag sitter också väldigt ofta på KB och jag tycker verkligen du ska göra slag i saken med pruttkudden!

    Måste även säga att du skriver fantastiskt bra och underhållande, har läst igenom hela din blogg nu! Älskar den.

    SvaraRadera
  2. Sophie (Projekt Pretto)19 januari 2011 kl. 20:22

    Åh men Michaela, nu gjorde du min kväll! Vad rar du är! Om du hör, eh, en ljudlig prutt så vet du att jag är på plats :)

    SvaraRadera
  3. Spännande. :D

    Åh, älskar sånt här, när man vet att man rör sig på samma ställe som andra personer som man på något sätt tagit del av på internet, men inte vet vilka de är i verkligheten.

    SvaraRadera
  4. Sophie (Projekt Pretto)19 januari 2011 kl. 22:38

    Ja, det är faktiskt lite spännande, det håller jag absolut med om!

    SvaraRadera
  5. Sophie, nu måste du och jag bestämma oss för om vi ska ta del av varandra på internet OCH i verkligheten eftersom Bokcirkeln i P1 har valt den bok vi gissade på tidigare och programserien drar igång i mars. Hakar vi på eller? Jag är rätt sugen på Royal Export, måste jag medge.

    SvaraRadera