söndag 9 januari 2011

En möbel att författa i

Jag inbillar mig titt som tätt att saker, kanske framför allt kläder, ska göra mig till en ny och fantastisk person. Jag har för tillfället en gul handväska som jag funderat på alldeles för många gånger och som troligen skulle göra att våren blir soligare, fåglarna kvittrar högre och människor runt mig på gatan skulle brista ut i spontan sång och dans medan jag lyckligt travar nya äventyr till mötes. Jag har haft fel om sådant här förr och någonstans gnager en misstanke om att väskan kanske inte kommer att kunna uppfylla mina drömmar. Sådana negativa tankar gäller dock inte denna bombastiska stol som jag plötsligt stod framför på min kvällspromenad. Jag har tidigare hintat om att jag skulle kunna prestera underverk vid ett riktigt maffigt skrivbord, här är stolen som jag vill sitta i. Det finns liksom ingen hejd på skapandet om man sitter i ett sådant här magnifikt exemplar av en möbel. Min nuvarande skrivbordsstol känns blott som en förvuxen pall i jämförelse, och den har jag ändå kuskat över hela stan för att köpa, när denna stolarnas stol har funnits i ett antikvariat bara några hundra meter hemifrån. Jag inser att jag börjar påminna om Lovecraft när jag ältar och ältar om stolens förträfflighet utan att förklara vad fan det är som är så fantastiskt, därför infogar jag en bild. Den gör på intet vis stolen rättvisa, och någon dåre har ställt en tomte (?!!) i den, men ni kanske anar dess perfektion ändå? Om jag satt i den där skulle jag inte göra något fånigt blogginlägg, jag skulle författa hårresande spökhistorier och dramatiska fantasyromaner. Jag skulle säkerligen få problem med lever och lungor också eftersom jag tror att stolen kräver alkohol och rökning, men det får man nästan ta tror jag.

5 kommentarer:

  1. Jag förstår precis vad du menar! Kanske inte så mycket med kläderna, då det inte intresserar mig så mycket, men med saker som har med skrivande och läsande att göra.

    Om jag hade den där snygga lampan skulle jag läsa mycket bättre böcker och sitta uppe hela nätterna och bara läsa. Om jag hade den där pennan skulle jag kunna skriva fantastiska historier och fantasin skulle flöda. Jodå, jag vet vad du menar!

    SvaraRadera
  2. Sophie (Projekt Pretto)10 januari 2011 kl. 18:43

    Det känns fint att vi är flera :)

    SvaraRadera
  3. Sophie, jag är så grälsjuk. Vem vill du vara, Peter Englund eller Björn Ranelid?

    SvaraRadera
  4. Sophie (Projekt Pretto)12 januari 2011 kl. 23:19

    Oh, jag vill va Björn! Tror jag har nån skjorta jag kan knäppa upp till navelhöjd. Är det pomada jag söker till håret? Funkar Peter för dig?

    SvaraRadera
  5. Ja, nu hann Illusionernas blogg före och knep rollen som Englund varpå jag fick axla Ranelids mantel. Ingen pomada tyvärr, men ett stort sårat ego som accessoar blev det!

    SvaraRadera