lördag 16 oktober 2010

Kulturfrämjande, katter och kakor

Jag har stora planer på att göra en viktig insats för kulturfrämjandet när jag får besök i helgen. Jag ser framför mig hur litteraturdiskussionerna startar redan ikväll över något varmt att dricka och något gott att förtära. Efter en stärkande frukost kommer vi i morgon att ta en promenad under de gnistrande höstlöven och prata om det stundande bokhandelsbesöket. Jag hoppas att vi sedan kommer att stå bland böckerna och glatt hojta till varandra när en gammal favorit eller kanske en ny förälskelse dyker upp. Efter en lång tid kommer vi glatt promenera hemåt i den klara, kyliga luften med våra fynd och slå oss ned i soffan för att läsa.

Jag ska vara barnvakt i helgen.

Hon är sexton månader och vill helst slita böckerna i tu och på sin höjd tugga i sig väl valda sidor. Jag kommer dock att ta det som ett personligt nederlag om hon inte blir boktokig och har därför börjat smida skarpsinniga planer på hur detta ska ske. Min plan består av att köpa böcker och läsa dem för ungen. Kan det krävas mer? Det enda jag nu behöver är tillräckligt bra, roliga och fina böcker. Det är dessa jag fantiserar om att vi ska hitta när vi rullar barnvagnen under höstlöven och anländer till bokaffären. Jag tror jag hoppar hela perioden med Max och hans pottor och bilar och skit, jag pallar inte med att läsa sådant med inlevelse. Jag tänkte köra rakt på med Pettsson och co, eller något annat snyggt, bra och roligt.

Jag kom på mig sjäkv med att småfnissa när jag bläddrade i "Konstapel Katt kräver kakor" av Carl Johan De Geer häromdagen. Bara titeln! Konstapel Katt patrullerar plikttroget gatorna i Stockholm och behöver ta en välförtjänt fika emellanåt, men när han kommer in på konditori Vetekatten en dag finns det inte en kaksmula kvar! Det bakas och bakas, men varendaste en av kakorna försvinner, vart tar de vägen? Konstapel Katt börjar nysta i mysteriet och snart hittas tassavtryck som kanske leder till gåtans lösning. Briljant, är mitt omdöme. Spännande, roligt och snyggt. Det måste ju fungera imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar