torsdag 26 augusti 2010

Penguin Classics vackra böcker

[caption id="attachment_23" align="alignright" width="209" caption="Wuthering Heights"]Wuthering Heights, omslagsbild Ruben Toledo[/caption]

Illustratören och modetecknaren Ruben Toledo har gjort ett antal omslag för Penguin Classics Deluxeutgåvor, däribland ett till Emily Brontës "Wuthering Heights", eller "Svindlande höjder".

Jag går ofta runt och spanar på böcker, jag kan smyga omkring på ett bibliotek eller i en bokaffär och bara ta lite på de små rara sakerna. Eller små och små, de får hellre vara stora och rejäla så man vet att de inte tar slut i första taget och det skulle vara något bra man sprungit på. Trots detta perversa beteende bestående av små lustfyllda utrop och lidelesfullt strykande över pärmar och ryggar brukar jag alltid låta ekonomen i mig ta kommandot över pervot, således köper jag alltid den billigare versionen av en bok. Jag är trots allt ute efter innehållet. Men när jag i somras sprang på "Wuthering heights" i ett antal olika utgåvor kunde jag inte släppa taget om just Toledos design, pervot tog över och jag gick till kassan och betalde minst dubbelt så mycket som jag egentligen hade behövt. Jag tröstar mig med att jag faktiskt har velat läsa den länge, bara inte riktigt kommit till skott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar