tisdag 24 augusti 2010

And so it begins

Efter en insikt rörande mitt blivande yrke har jag efter moget övervägande bestämt mig för att även läsa sådant som inte riktigt faller mig på läppen vid första anblicken. Det kan ju aldrig vara fel att låta mina älskade historiska romaner få vila för att istället damma av några gamla klassiker, ungdomsböcker eller helt enkelt något som är aktuellt för tillfället. Så har jag iallafall intalat mig att det ligger till, jag hyser misstankar om att jag har fel och att jag snart kommer att bli en sådan som smygläser en Gabaldon gömd bakom en Hemingway.

Det är i vilket fall mångfalden jag är ute efter, så jag inleder med en favorit från min sida; skräck. Närmare bestämt zombies. Men märk väl, denna kombineras med en gammal klassiker som jag nästan glömt bort, nämligen Stolhet och fördom. Seth Grahame-Smith har tagit Austens klassiska  roman och kryddat den med zombier och förärat huvudkaraktärerna med lite mer kick-assegenskaper än de  har i originalet. Boken tog sig på en vecka in på tredjeplatsen på New York Times bestsellerlista och hör till genren paranormal romance.

Nu var det inte detta som fick mig att med ett saligt leende plocka åt mig boken inne på SF-bokhandeln, det var framsidan. Man vill ju inte gå för hårt ut med sina ambitioner redan från början.

Stolthet och fördom och zombier

1 kommentar: