onsdag 25 augusti 2010

Bokstaven H

Jag sprang på en rolig lek  hos enligtO, och ska se om jag kan komma på alla tiders huvudperson, hjälte, hjältinna och historiska roman. Jag har egentligen aldrig gillat att lista favoriter hit och dit, dels eftersom jag har ett minne som en guldfisk och alltid får panik när jag anar en titel i bakhuvudet men inte kan få fram den och dels för att jag innerst inne tycker att det är omöjligt. Det beror så mycket på genre, humör för tillfället, humör då man läste boken och så vidare i oändlighet. Men några lyckades jag trots detta komma fram till. I morgon kommer jag givetvis att tycka annorlunda och irritera mig ofantligt på att jag inte kom på ditten eller datten.

Huvudperson- Helt klart den svåraste frågan, jag har en tendens att ogilla böcker där jag ogillar huvudpersonen och älskar jag en bok älskar jag oftast huvudpersonen också. Men någon som jag gillat genom alla tusentalssidor jag plöjt igenom med henne är Claire i Diana Gabaldons Outlanderserie. Hon är påhittig, orädd och rolig. Jane Eyre är en annan vars pragmatiska inställning tilltalar mig.

Hjälte- Harry Potter. Mer uttalad hjälte än såhär blir det väl inte. Jag gillar serien mer än vad jag gillar själva huvudpersonen, men räddar man världen så gör man.

Hjältinna- Kanske en tidig, inte alltför uttjatad Sookie Stackhouse. Men jag känner att det måste finnas något annat att svara på den här frågan... Fan vilket trist svar, jag kanske återkommer.

Historisk roman- Hua, vad ska jag välja? "Mina drömmars stad" kanske? Eller "Utvandrarna" eller "Glasfåglarna"? " I kurtisanens sällskap"? Det finns så många att jag riskerar att bryta ihop av förtvivlan om jag måste välja. Och vad löjligt av mig, självklart är "Utvandrarna" bättre än "I kurtisanens sällskap", den är fortfarande efter närmare 15 år en av mina allra största läsupplevelser, men en bok kan ju vara bra utan att vara lika utomordentligt bra som Mobergs serie. Det är liksom inte riktigt rättvist att göra jämförelsen. "Mina drömmars stad", där varje ny bok gjorde att hjärtat slog extra slag av glädje när man väl fick tag i den är den jag kommer ihåg bäst av serierna fast jag läste dem ungefär samtidigt.  Av denna ganska onödiga harang drar jag helt sonika slutsatsen att mitt svar måste vara oavgjort mellan "Mina drömmars stad" och "Utvandrarna". Puh.

1 kommentar:

  1. Kul att du hänger på! Håller helt klart med om att HP är en riktig hjälte. Svårt val mellan Mina drömmars stad och Utvandrarna, men för mig vinner nog Fogelström ändå. Glasfåglarna har jag däremot inte läst.

    SvaraRadera